کد مطلب:312313 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

جایگاه دوستان اهل بیت در بهشت
فضیلت ها و صفات والایی كه برای دوستان اهل بیت (ع) در كلام الهی و گفتارهای



[ صفحه 172]



معصومان (ع) وجود دارد به سه دوره تقسیم می شود:

1- مرحله ی قبل از خلقت مادی (دنیایی).

2- مراحل مختلف حیات دنیایی.

3- مرحله ی حیات ابدی (آخرتی).

آنچه خدای متعال برای دوستان رسول خدا و ائمه (ع) در مرحله ی پایانی و حیات ابدی ذخیره كرده، فوق مراتب و صفاتی است كه در مراحل دنیایی به آن ها اختصاص داده است [1] .

از امام صادق (ع) این چنین نقل شده است:

ان المتحابین فی الله یوم القیامة علی منابر من نور قد اضاء نور وجوههم و نور اجسادهم و نور منابرهم علی كل شی حتی یعرفوا به فیقال هؤلاء المتحابون فی الله [2] .

اهل محبت در راه خدا، در روز قیامت بر منبرهای نور نشسته اند و نور چهره ها و بدن ها و منبرهاشان همه چیز را فرا گرفته است؛ چندان كه به آن نور شناخته می شوند. دیگران می گویند: این ها اهل محبت در راه خدا هستند.

جایگاه محبان اهل بیت (ع) در میان بهشتیان را از زبان ولی خدای بهشت آفرین این گونه ترسیم فرموده است:

المتحابون فی الله یوم القیامة علی ارض زبرجدة خضراء فی ظل عرشه عن یمینه - و كلتا یدیه یمین - وجوههم اشد بیاضا و اضوأ من الشمس الطالعة، یغبطهم بمنزلتهم كل ملك مقرب و كل نبی مرسل یقول الناس: من هؤلاء؟ فیقال: هؤلاء المتحابون فی الله [3] .



[ صفحه 173]



اهل محبت در راه خدا، در روز قیامت بر زمینی از یاقوت سبز در سایه ی عرش خداوند و طرف دست راست او قرار دارند - و هر دو دست او راست است - چهره هاشان سفیدتر و روشن تر از خورشید تابان است. هر فرشته ی مقرب و پیامبر مرسل به جایگاه آنان غبطه می خورد. مردم می پرسند: اینان چه كسانی اند؟ گفته می شود: اهل محبت در راه خدا.

لطافت و شیرینی «محبت»، قلم را بر آن داشت تا پای از مرز مباحث كتاب فراتر نهد، اما چون از این آمیزه ی شگرف الهی یعنی «محبت خدا و دوستان خدا» در جای جای كتاب سخن به میان خواهد آمد، تمامی آنچه را در فصول و بخش های دیگر بدان نیازمند بودیم، به صورت یك دست در این بخش مطرح كردیم.


[1] اين موضوع از روايات متعددي كه پاداش اعمال و عبادات مؤمنان در قيامت را بيان كرده است نيز به خوبي روشن مي شود.

[2] بنگريد به: وسائل الشيعة، ج 16، ص 165 به بعد.

[3] همان، ج 16، ص 165.